گزارش عملکرد ۱۴۰۳
اندیشکده تولیدات قرآن بنیان برای کودکان «مهدا» با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی و تربیت قرآنی در میان کودکان، در بهار سال ۱۴۰۳ تأسیس گردید. این اندیشکده با باور به اهمیت سنین کودکی به عنوان دوران سرنوشتساز شکلگیری هویت فردی و اجتماعی، تلاش دارد زمینههایی نوآورانه و علمی را برای نزدیکسازی کودکان به مفاهیم عمیق قرآن کریم فراهم آورد. در طول یک سال گذشته، مجموعهای از فعالیتهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و رسانهای در اندیشکده به انجام رسید که بهطور خلاصه به شرح زیر ارائه میگردد:
- برگزاری جلسات هماندیشی با اساتید و دانشجویان
از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از ۲۰ جلسه هماندیشی با حضور اساتید همکار، پژوهشگران و دانشجویان علاقهمند برگزار شد. این جلسات، بستری جهت بررسی وضعیت تولیدات قرآنی برای کودکان، شناسایی خلأهای محتوایی، طراحی نقشه راه و ترسیم چشمانداز اندیشکده فراهم آورد.
- ایجاد و فعالسازی کارگروههای تخصصی
در راستای انسجامبخشی به فعالیتها، سه کارگروه اصلی تشکیل شد:
- کارگروه رصد و شناسایی: به نقد و تحلیل کتابها و تولیدات کودک با رویکرد الهیاتی پرداخته و مجموعهای از آثار و مفاهیم مغفول (مانند اعجاز، غیب، شهود، مرگشناسی و...) را شناسایی نمود.
- کارگروه مطالعاتی و پژوهشی: پژوهشهایی با موضوعات «سنتهای الهی» و «ارتباط انسان با خود» آغاز شد. این پژوهشها با حضور دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه امام صادق (ع) دنبال میشود.
- کارگروه رسانهای: ساختار تولیدات رسانهای (صوتی، تصویری، پادکست، گاهنامه، معرفی کتاب و...) طراحی شده و تولیدات اولیه نیز آغاز گردیده است.
- برگزاری نشست علمی
نشست علمی «کاربرد شناسی آیات خلقت انسان در تربیت توحید محور» با ارائه مدیر محترم اندیشکده سرکار خانم دکتر میرغفوریان در شهریورماه 1403 برگزار شد. در این نشست، به بررسی مفاهیم هستیشناختی قرآن در رابطه با انسان و ارتباط آن با رویکرد تربیت کودک پرداخته شده است.
- تعامل و همکاری با نهادهای تخصصی:
در این سال، ارتباط مؤثری با نویسندگان، ناشران، مؤسسات فعال در حوزه کودک و نهادهای رسمی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و دیگر مراکز فکری . مراجع تربیتی برقرار گردید.
در مجموع، اندیشکده «تولیدات قرآن بنیان برای کودکان» در سال نخست فعالیت خود، توانست با طراحی ساختارهای محتوایی، شکلدهی هویت علمی و تربیتی و آغاز فعالیتهای پژوهشی گامهای مؤثری در جهت اهداف بنیادین خود بردارد. امید است در سالهای آینده، با گسترش تعاملات علمی و فرهنگی و تعمیق فعالیتهای محتوایی، سهم مؤثرتری در تربیت قرآنی نسل آینده ایفا شود.